مهم‌ترین نکات نگهداری از گیربکس‌‌‌های صنعتی

نکات نگهداری از گیربکس‌‌‌های صنعتی

از آنجایی که درام از دور بالایی برخورد است هرگونه نامیزانی در موقع نصب درب متصل به مارپیچ روی درام باعث ارتعاش روی دستگاه می‌شود لذا می‌بایستی درموقع نصب پیچ‌ها را طوری ببیندیم که به یک میزان بسته شود یعنی حالت بعلاوه یا روبرو رعایت شود وقتی اولین پیچ بسته می‌شود پیچ بعدی باید در قرینه آن باشد و به همین ترتیب کل پیچ‌ها بسته شود.
وجود ارتعاش در هر دستگاه دوار باعث خرابی‌های بسیاری خواهد شد. یاتاقان‌ها چه غلطشی و چه لغزشی اولین اجزایی هستند که توسط ارتعاش دچار خرابی خواهند شد پس بهتر است برای جلو گیری از خرابی دستگاه بواسطه ارتعاش، برای دمونتاژ و مونتاژ دستگاه‌های دوار از افراد کارآزموده بهره گرفت.
یاتاقان‌ها بسته به طول عمری که دارند، اگر به موقع اقدام به تعویض این اجزای مهم و حیاتی نشود کم کم دچار سایش شده و به اصطلاح عامیانه ساچمه‌ها کچل می‌شود که اگر این امر اتفاق بیافتد اول ارتعاش و سپس آسیب‌های جدی به دستگاه وارد خواهد شد.
یاتاقان‌ها اصلی‌ترین اجزای یک دستگاه دوار هستند پس نیاز است در طول کارکردشان به طور مرتب و طبق توصیه سازنده از همان روانکار پیشنهادی و منظم روانکاری شود در صورتی که از روانکار غیر از پیشنهادی سازنده استفاده شود باعث خرابی زودرس یاتاقان خواهد شد.

اگر شما یک خودرو را بایک دستگاه دوار مقایسه کنید بهتر به عمق فاجعه ارتعاش پی خواهید برد وقتی یک خودرو در نواحی چرخ‌ها و میله‌های تعادل دچار خرابی می‌شود، در سرعت‌های بالا فرمان خودرو مرتب تکان خورده وکم کم این ارتعاش به بدنه خودرو انتقال پیدا می‌کند و تمامی اتصالات و درب‌های خودرو دچار تکان‌های شدید می‌شود و شما را بر آن می‌دارد که عیب خودرو را مرتفع کنید درصورتی که در رفع آن احمال شود کم کم خودرو از هم می‌پاشد، یک دستگاه دور دقیقا در همین حالت اگر قرار بگیرد کلیه تجهیزات متصل و هم محور یاتاقان‌ها درگیر ارتعاش شده ودستگاه‌تان را خراب می‌کند.
در بعضی از دستگاه‌های دوار متناسب با دوری که دارن و حساسیت بالا مانند توربین‌ها و یا کمپرسورهای با دبی خیلی بالا روی یاتاقان‌ها سازنده سنسورهای تعبیه می‌کند که هم دما و هم ارتعاشات یاتاقان را ثبت و اپراتور دستگاه را از چگونگی وضعیت آن مطلع می‌کند حتی در بعضی از همین دستگاه‌ها سنسورها طوری طراحی می‌شوند که اگر هرکدام از این المان‌ها از حد مجاز بیشتر شد به طور اتوماتیک دستگاه را از سرویس خارج می‌کند تا دچار خرابی بیشتر نشود.
همانطوری که گفته شد ارتعاش باید بررسی یا اندازه گیری گردد. اندازه گیری ارتعاش توسط دستگاه‌های خاصی انجام می‌گیرد.
کار با این دستگاه‌ها معمولا توسط افراد آموزش دیده انجام می‌شود و انواع بسیای از ارتعاش‌سنج‌ها در بازار موجود است ولی یرای بهرو وری بهتر نیاز به مشخصات کاربردی آن بوده که بتوان به خوبی لرزش دستگاه را اندازه گیری و آنالیز کرد.
چه مواردی باید در هنگام مونتاژ کردن مارپیچ روی درام رعایت گردد؟

نکات نگهداری از گیربکس‌‌‌های صنعتی

یک گیربکس صنعتی قابل اطمینان، از ارزش بسیار زیادی برخوردار است، پس باتوجه به نکاتی که گفته می‌شود عمر دستگاه‌تان را افزایش دهید.
با مراقبت صحیح از گیربکس می‌‌توان از بروز هرگونه اشکالی در آن جلوگیری کرد. چهار علامت هشدار دهنده رایج که نشان‌ دهنده وجود مشکل در گیربکس صنعتی هستند، عبارتند از:

  1. صدای بیش از حد
  2. لرزش و ارتعاش دستگاه
  3. نشت مایع و آلودگی روغن

این علائم هشدارد هنده ممکن است در نتیجه وجود نشتی و خراب در مکانیزم آب‌بندی روانکار (روغن)، شکستن بیرینگ‌ها یا ایجاد حفره الکتریکی در ساچمه یا رول رخ دهند که در اصطلاح عامیانه کچل شدن هم گفته می‌شود
اما نکات مهمی‌ که درمورد نگهداری صحیح گیربکس‌ها باید بدانید بشرح زیر می‌باشد.
بازدید‌‌های مکرر و نگهداری صحیح و تهیه چک لیست از محل بیرینگ‌ها و محور‌‌های آن که برای افزایش طول عمر گیربکس لازم بوده و از طرفی دیگر، باز کردن گیربکس برای بازدید کلی و تعمیر در بعضی از مواقع، زمان‌بر بوده و موجب ایجاد وقفه در کار گیربکس خواهد شد.
لذا آنچه برای به حداقل رساندن توقف دستگاه و حصول اطمینان از سلامت گیربکس و افزایش طول عمر آن مورد نیاز است در ادامه توضیح خواهیم داد.

  1. مشخصات گیربکس
  2. محیط کاری گیربکس
  3. کاسه‌ نمدها
  4. روغنکاری گیربکس
  5. کنترل دما دستگاه
  6. وضعیت دندانه‌‌‌های چرخ‌دنده
  7. لقی محورها نسبت به یکدیگر
  8.  لرزش و ارتعاش
  9. نگهداری و تعمیرات

در ادامه هر یک از موارد فوق را بررسی خواهیم کرد.

1. مشخصات گیربکس

آنچه نیاز است که در مورد دستگاه‌تان بدانید توسط یک پلاک که سازنده تمام مشخصات گیربکس را روی آن درج و به بدنه دستگاه نصب می‌کند لذا می‌بایست با توجه به آنچه روی پلاک حک شده دستگاه را انتخاب کرد که در بهروری آن دچار مشکل نشوید.

2. محیط کاری گیربکس

در بیشتر مواقع گیربکس‌ها در محیطی باز همراه با آلودگی‌‌‌های محیطی همچون گرد و خاک یا ذرات معلق باردار روبرو هستن که به سرعت جذب گیربکس شده تا حدی که وارد گیربکس شده و به روانکار (روغن) آسیب می‌رساند، البته نمی‌توان به طور مطلق جلوی نفوذ آلودگی را گرفت ولی می‌توان با کاور مناسب دستگاه را از گزند این مشکل دور نگهداشت راه‌‌‌های بسیاری وجود دارد که می‌شود آلودگی را کنترل کرد مانند ساخت اطاقک یا هر پوششی که در مقابل آلودگی توانا باشد.

3. کاسه‌ نمدها

کاسه نمد‌‌های محور ورودی و خروجی گیربکس را چک کنید که نشتی روغن نداشته باشند. وجود نشتی نشان می‌‌دهد که کاسه‌نمد به علت وجود گرد و خاک، زباله، نفوذ آب از محیط یا روغن‌ریزی، از کار افتاده است. در چنین مواقعی، برای جلوگیری از نفوذ آلودگی به داخل گیربکس و یا روغن‌ ریزی، کاسه‌ نمدها را بلافاصله تعویض کنید.

4. روغنکاری گیربکس

روغنکاری باید مطابق دستورالعمل سازنده انجام شود. شیوه و میزان روغن‌کاری انواع گیربکس با درجات کیفی مختلف باید طبق دستورالعمل سازنده گیربکس انجام پذیرد. علاوه بر این، پیشنهادات و دستورالعمل‌‌‌های جدید سازنده را پیگیری کرده و به کار بگیرید.

5. کنترل دما دستگاه

هرگونه علامتی چون سوختگی یا تغییر رنگ بدنه گیربکس یا تیرگی روغن، نشان‌دهنده بالا بودن دمای گیربکس می‌باشد که با استفاده از دستگاه دماسنج غیر تماسی (infera red thermometer) دمای گیربکس را مرتبا کنترل و ثبت کنید و هرگونه تغییر ناگهانی در دما را جدی بگیرید.

6. وضعیت دندانه‌‌‌های چرخ‌دنده

در صورتی که نمی‌توانید درب تجهیز را باز کنید بوسیله یک اندوسکوپ و در صورت امکان باز کردن در پوش گیربکس، وضعیت چرخ‌دنده‌ها را بررسی کنید. زمانی که دندانه‌‌‌های چرخدنده از نظر شکل ظاهری تعغیر کند نشانه خوبی نیس معمولا نشان‌ دهنده ساییدگی و فرسودگی در بلبرینگ bearing یا محفظه یاتاقان است، سائیدگی ساچمه یعنی لقی beraing و در صورتی که آن را تعویض نکنند باعث له شدن دندانه‌‌‌های چرخدنده خواهد شد و اگر گیربکس در همین وضعیت استوار بماند و از سرویس خارج نگردد دچار شکستگی دندانه می‌شود.

7. لقی محورها نسبت به یکدیگر

محور‌‌های گیربکس دارای یک لقی در حد صدم میلی‌متر می‌باشد هرگونه اختلاف در لقی استاندارد بایستی بر طرف شود اگر لقی خیلی کم باشد و به صفر نزدیک شود گیرکس قفل می‌کند یا عامیانه جام می‌کند ولقی بیش ازحد باعث تقه زدن به دندانه‌ها می‌شود، لذا بهتر است پس از هر دمونتاژ و مونتاژ از خلاصی محورها اندازه گیری شود و در حد مجاز طبق دستورالعمل سازنده تنظیم گردد.

8. لرزش و ارتعاش

انواع مختلف گیربکس‌ها در محیط‌‌‌های پرسرو صدا کار می‌‌کنند. در نتیجه افزایش لرزش و ارتعاش دستگاه یا افزایش صدای آن‌ها مورد توجه قرار نمی‌‌گیرد. کنترل و بازبینی مرتب لرزش بلبرینگ‌‌‌های داخلی و چرخ‌ دنده‌ها، موجب می‌‌شود که از هرگونه ایجاد تغییر در کارکرد دستگاه مطلع شوید تا دستگاه‌تان از کار نیافتد.

9. نگهداری و تعمیرات

در نگهداری، تعمیر، وارسی یا تعویض گیربکس صنعتی نیاز است که افراد مجرب و کار آزمده یا کارشناسان و متخصصین سازنده گیربکس نگهداری و تعمیر را انجام دهند، آن‌ها بدرستی و اطمینان بیشتری می‌‌توانند شما را راهنمایی کنند. لذا گیربکس‌‌‌های شما نهایت کارایی را خواهند داشت.
در نهایت نگهداری، مراقبت و تعمیر اصولی از گیربکس‌ها، مانع از کار افتادن و خراب شدن دستگاه خواهد شد.

0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.