جنس و متریال تیغه‌های مارپیچ از چیست؟

جنس و متریال تیغه‌های مارپیچ

بسته به نوع مواد ورودی به دستگاه سازنده نوع جنس و متریال تیغه‌های مارپیچ مشخص ‌‌می‌شود.
سازنده معمولا از شما اطلاعاتی را دریافت ‌‌می‌کند و نسبت به آنچه در خط تولیدتان وجود دارد دستگاه کانتر را طراحی ‌‌می‌کند البته این درمورد دستگاه‌های خاص مطرح ‌می‌باشد ولی وقتی بحث تولید و تیراژ بالا از دستگاهای صحبت ‌می‌شود سازنده قسمت hard face را از سخت‌ترین نوع متریال انتخاب خواهد کرد که درهر خط تولیدی قرار گرفت دچار مشکل نشود.
همان طوری که در مقاله‌های قبلی بیان کردیم لبه تیغه‌های مارپیچ بایستی سخت باشد تا دستگاه بتواند عمل جداسازی را انجام دهد.
آنچه واضح است سازندگان دکانترها وتری کانترها طوری دستگاهی را خواهند ساخت که درعین کیفیت بالا رای آن سازمان مقرونه به صرفه باشد لذا جهت سخت کردن لبه‌ها بایستی از جوش تنگستن استفاده کرد که سختی را تا ۷۰ راکول بالا ‌می‌برد در این نوع سختی‌سازی یا جوشکاری سخت فرایندی خاص وجود دارد که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.

سایش کامل لبه تیغه ورسیدن به پایه متریال اصلی
درنوع بعدی که لبه تیغ‌ها سخت کاری ‌می‌گردد به وسیله الکتردهای ضد فرسایش این عمل انجام ‌می‌پذیرد که پس از چند پروسه جوشکاری طبقه‌بندی شده درجه سختی را پله پله بالا ‌می‌‍برند طوریکه درپایان جوشکاری وسنگزنی سطح سخت شده درجه سختیبین ۵۵ تا ۶۰ راکول خواهد بود البته تمام مراحل بصورت منوال manual بوده که پس ازپایان عملیات جوشکاری سخت (hard fac weld) سرباره‌های جوش سنگ زنی وسطح لبه تیغه‌ها به یک اندازه خواهد رسید.

چگونه در جوشکاری تنگستن کارباید دریک مرحله به hard face سطح سخت ۷۰ راکول ‌می‌رسیم دراین متد نوع متریال مصرفی پودر تنگستن به با گاز استیلن روی سطح فلز پایه دردمای بالا جوشکاری ‌می‌شود وتنگستن به طور محک‌می روی سطح فلز پایه قرار ‌می‌گیرد لذا شما دراین نوع سختی تنگستن با آن درجه بالای سختی را روی فلز پایه چسبانده و آن را جوش داده‌اید و به همین خاطر hard face به وجود ‌می‌آید.
البته لازم به ذکر است که در این روش قیمت متریال و دستمزد جوشکاری به مراتب بالاتر از جوشکاری طبقه‌ای با الکترود ‌می‌باشد، لذا سازندگان دستگاه‌های کانتر هر دو روش را برای مشتریان درنظر گرفته که در محصول هم تنوع ساختاری وهم قیمت را برخوردار باشد.

عملیات جوشکاری طبقه‌ای یا پله پله با الکترود ضد سایش

دراین نوع عملیات hard face زمان وسرعت با روش تنگستن متفاوت است طوریکه زمان بیشتری باید سپری شود تا سطح سخت بوجود آید و بخاطر اینکه هربار که یک الکترود روی سطح پایه فلز توسط قوس الکتریکی آب شود بایستی این عمل را چند بار انجام داده تا به درجه سختی دلخواه برسیم لذا سرعت کار پائین ودرنتیجه زمان عملیات بالا ‌می‌رود ولی درعوض ازنظر اقتصادی قیمت این مدل ازنوع تنگستن کمتر خواهد شد. علت اینکه جوشکاری باید در چندین مقطع انجام شود تا به سطح سخت برسیم به این دلیل است که در مرحله اول و در سطح اول جوشکاری (پاس اول) با الکترود ضدسایش حوضچه تشکیل شده از دومتریال پایه و الکترود‌ می‌باشد لذا واضح است که درصد سختی در پاس اول کمتر ازسختی الکترود بشود.
پس در ادامه پاس‌های پله پله جوشکاری و مقاطع بعدی درصد آ‌میختگی متریال پایه با متریال الکترود نزول خواهد کرد تا اینکه بعداز جوشکاری مقطع آخر یا پاس نهایی جوشکاری، سطح سخت بوجود آمده با خلوص بیشتری از متریال الکترود خواهد بود.

در انواع الکتردهای ضدسایش موجود در بازار جهانی الکترودهای ایساب سوئد یکی از بهترین‌ها به حساب ‌می‌آید که متناسب با فلز پایه ‌می‌توان الکترود ضدسایش را انتخاب کرد.

سایش سطح سخت در لبه تیغه مارپیچ

نحوه جوشکاری تنگستن کارباید بسیار سخت‌تر وباسرعت بیشتری ‌می‌توان سطح سخت را بوجود آورد و به همین دلیل که از سختی بالایی برخوردار است بایستی به نحوی جوشکاری شود که نیاز به سنگ زنی نداشته باشد لذا زمانیکه جوشکار عملیات جوشکاری دا انجام ‌می‌دهد ضخامت جوش تنگستن را با اختلاف یک ‌میلیمتر ایجاد ‌‌می‌کند به ه‌مین خاطر قبل از شروع جوشکاری ضخامت لازم جوش به استاد کار گفته ‌می‌شود.
به خاطر اینکه در این نوع جوشکاری عملیات به طور کامل دستی منوال manual انجام ‌می‌شود سطح سخت و لبه تیغه بایستی توسط دستگاه خاص براده برداری شود تا شکیل‌تر شود. ضخامت جوش روی لبه تیغه در پیشانی تیغه بسیار مهم بوده به طوری که اگر هر کدام از این دوسطح در اندازه داده شده توسط سازنده دستگاه نباشد بدون شک دستگاه از راندمان صد درصدی خارج ‌می‌شود برا همین بایستی از اساتید این نوع جوش بهره گرفت.

در هر دو نوع عملیات جوشکاری نیاز به پیش گرم متریال اصلی قطعه بوده این کار باعث می‌گردد که نفوذ و آمیختگی در دو متریال در سطح بسیار مطلوبی قرار گیرد چنانچه عملیات پیش گرم انجام نشود، در پایان جوشکاری سطح جوش دچار شکستگی شده و ترک‌های خیلی ریزی را ایجاد می‌کند.

در هر دو نوع جوشکاری سخت که شرح آن‌ها بیان شده مقصود ایجاد یک سطح سخت hard face روی لبه وپیشانی مارپیچ می‌باشد لازم بذکر است که از این نوع جوش در بسیاری از دستگاهای دیگر نظیر حفاری، ناخن‌های بیل مکانیکی نوردها و دیگر دستگاه‌ها صنعتی بهره گیری می‌‌شود. آنچه مسلم است سطح سختی که ایجاد می‌‌شود دارای یک پروسه خاصی بوده که توسط نیروهای آزموده انجام می‌‌شود و به دلیل قیمت بالای پودر تنگستن می‌بایست در هنگام عملیات جوشکاری تمامی آیتم‌های تعین شده رعایت گردد که در ضمن نداشتن ریزش یا پرتی از کیفیت مناسب برخوردار گردد.

سایش کامل سطح سخت وپایه اصلی به طور عمیق
لبه‌های تیغه مارپیچ‌ها بواسطه ورود مواد اصلی همراه با ناخالصی‌ها حتی درصورتی که ورودی دستگاه فیلترشود پس مدتی دچار سایش خواهد شد عوامل زیادی وجود دارد که بتواند همین سطح سخت ایجاد شده را دچار سایش کند به طور مثال در سیستم‌های فاضلاب شهری و صنعتی وجود سیلس در موقع عبور مواد از GAPبین لبه تیغه‌ها وسطح داخلی پوسته (DERAM) باعث سایش تدریجی می‌‌شود و یا وجود گاز متان، یا گازهای خورنده دیگر، آمونیاک، و اجسام فلزی که همراه فاضلاب وارد دکانتر می‌‌شود همگی باعث سایش تدریجی خود hard face خواهد شد که البته در صورتی که اندازه GAP تعقیر کند جوشکاری تنگستن یا الترود ضد سایش خیلی راحت‌تر و به صرفه‌‌تر انجام خواهد شد، چرا که دیگر میازی نیست که از پایه متریال اصلی شروع به جوشکاری شود.

سطح سخت ایجاد شده دارای حداقل ۳میلیمتر ضخامت بوده (درصورت نیاز مشتری به ضخامت بیشترهم امکان‌پذیر است) که باسایش تدریجی و در زمان مناسب قبل از اینکه کل سطح دچارسایش شود بایک پاس جوشکاری می‌‌توان ضخامت سطح را بیشتر کرد. درصورتیکه تیغه‌ها دچارسایش شود و برای بازسازی آن دیر اقدام شود سایش تا جایی پیش میرود که متریال پایه راهم دچار سایش خواهد کرد، پس بهتر است هر چند ماه یک بار طبق نظر سازنده دستگاه GAP همانطوری که در مقاله‌های قبلی توضیح داده شده اندازه گیری شود که سایش به متریال پایه نرسد. البته چنانچه این عمل حادث شود تیغه‌ها توسط همان متریال لبه‌سازی می‌‌شود و برای ایجاد سطح سخت آماده می‌گردد.

0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.