بررسی علل خوردگی تیغه‌‌‌های مارپیچ در کانتر‌‌ها

خوردگی تیغه‌‌‌های مارپیچ در کانتر‌‌ها

در این مقاله قصد داریم شما را با بررسی علل خوردگی تیغه‌‌‌های مارپیچ در کانتر‌‌ها آشنا کنیم.

علل خوردگی تیغه‌‌‌های مارپیچ در کانتر‌‌ها

علل خوردگی تیغه‌‌‌های مارپیچ در کانتر‌‌ها عبارت است از:

  1. انتخاب نامناسب متریال
  2. انتخاب نامناسب دستگاه در خط تولید
  3. یاتاقان‌ها
  4. روانکار
  5. انجام سرویس‌های دوره‌ای PM
  6. فیلترینگ سیال ورودی
  7. آب‌بندی مناسب محفظه بیرینگ‌های داخلی دستگاه
  8. همراستاسازی (هم محور کردن) alignment

در ادامه هر یک از موارد فوق را بررسی خواهیم کرد.

1. انتخاب نامناسب متریال

وقتی جنس سخت لبه تیغه درست انتخاب نشود پس مدت کوتاهی دچار سائیدگی شده وGAP استاندار دستگاه تعغیر خواهد کرد درنتیجه از بهره‌وری آن کاسته خواهد شد.

2. انتخاب نامناسب دستگاه در خط تولید

یکی دیگر از عوامل خوردگی تیغه‌ها به شمار ‌‌می‌آید هر دستگاهی بسته مواد ورودی آن انتخاب ‌‌می‌شود و یا توان موردنیاز برای عمل جداسازی بسته به ورودی آن دستگاه تعین ‌‌می‌گردد، پس بهتر است قبل از تهیه دستگاه تمام عوامل در خط تولید در نظر گرفته شود.
بررسی علل خوردگی تیغه‌‌ های مارپیچ در کانتر‌ ها

3. یاتاقان‌ها

یکی از مهترین عامل‌های خرابی در دستگاه‌های دکانتر و تری کانتر یاتاقان‌های دوسر دستگاه و یاتاقان‌های داخلی دوسر مارپیچ هستند.
خرابی یاتاقان‌ها به هر دلیلی که اتفاق بیافتد بیشترین اثر خرابی را به دستگاه تحمیل خواهد کرد چرا که وجود یاتاقان در هر دستگاهی یعنی کاستن اصطحکاک در حرکت دورانی در کمترین حد نزدیک به صفر  ‌‌می‌باشد زمانی که یک یاتاقان دچار آسیب ‌‌می‌شود کلیه اندازه‌ها در بین قطعات هم محور به مشکل خواهد رسید به طور مثال خرابی یاتاقان در دوسر مارپیچ باعث افتادگی مارپیچ از مرکز محور خود ‌‌می‌شود و به طور عا‌‌میانه محور لنگ ‌‌می‌شود که این لنگی دستگاه را از بالانس خارج کرده و ضمن ارتعاش و لرزش صدای دستگاه زیاد ‌‌می‌شود پس بایستی روانکاری یاتاقان‌ها مرتب و به شکل صحیح در یک سیکل معین انجام پذیرد که دستگاه دچار آسیب نشود.
گا‌ها اتفاق ‌‌می‌افتد که روانکاری به طور صحیح انجام ‌‌می‌شود ولی یاتاقان دچار خرابی شده بهتر است بدانیم هر قطعه‌ای ثابت و دوار دارای عمر مفید بوده که پس از پایان عمرش رفته رفته دچار خرابی ‌‌می‌شود لذا ‌‌می‌بایست قبل از اتمام عمر مفید قطعه، آن را تعویض کرد.

4. روانکار

انتخاب نامناسب روانکار برای یاتاقان‌های لغزشی و غلطشی دستگاه دکانتر‌ها باعث خرابی پیش از موعد بیرینگ‌ها و بوش‌ها خواهد شد که این نقصان به دستگاه صدمه زیادی خواهد زد و باعث خرابی لبه تیغه‌‌ها بواسطه تماس با بدنه درام خواهد شد.
معمولا سازنده دستگاه روانکار مناسب را معرفی ‌‌می‌کند پس با مراجعه به اسناد دستگاه به نگهداری آن کوشا باشید.

5. انجام سرویس‌های دوره‌ای PM

هر دستگاهی نسبت به زمان کارکردش نیاز به رسیدگی دارد سرویس به موقع اجزای اصلی دستگاه مانند یاتاقان‌ها و دیگر قطعات دوار باعث جلوگیری از خرابی زودرس شده و هزینه تعمیرات آن کاهش ‌‌می‌یابد اندازه گیری ارتعاش، دما و سطح مواد روانکار ‌‌می‌تواند مارپیچ را از خطر افتادگی محور در شعاع حفظ کند چراکه این افتادگی باعث تغییر در اندازه  GAP خواهد شد و بدنبال آن سائیدگی و عدم کارایی دستگاه پیش خواهد آمد.
بررسی علل خوردگی تیغه‌‌ های مارپیچ در کانتر‌ ها

6.  فیلترینگ سیال ورودی

بعضی مواقع ورودی مواد به دستگاه همراه با اجسام سخت و یا در شکل‌های غیر متعارف وارد دکانتر شده و در برخورد با تیغه ‌های مارپیچ به آن آسیب ‌‌می‌زنند و اگر هم اندازه آن نسبت به GAP طوری باشد که به سختی فاصله گپ GAP را طی کند بازهم تیغه‌ها دچار مشکل ‌‌می‌شود و این حالت تا پایان خروج از درام ادامه دارد و همه تیغه‌‌‌ها را آسیب ‌‌می‌زند، لذا در صورتیکه مواد ورودی آ‌‌میخته با اجسام غیر متعارفند بایستی عمل فیلترینگ حتما انجام شود.

7. آببندی مناسب محفظه بیرینگ‌های داخلی دستگاه

همانطوری که مشخص هست بیرینگ‌های داخی نیاز به گریسکاری داشته و بایستی جلوی نفوذ مواد به محفظه و یا برعکس خروج گیریس یا روانکار از محفظه و نفوذ به مواد گرفته شود معمولا بهترین گزینه کاسه نمد و یا اورینگ بوده که با انتخاب جنس مناسب نسبت به مواد دستگاه یا روانکار از خرابی زودرس آببند (اورینگ یا کاسه نمد) جلوگیری ‌‌می‌شود.
در صورتیکه هر یک از دو مواد چه روانکار و چه قطعه آببندی به همدیگر نفوذ کند که در مورد نفوذ مواد درصد آسیب رسانی به بیرینگ‌ها بیشتر بوده و پس از خرابی بیرینگ محور مارپیچ یا درام از مرکز خارج شده و دستگاه  یا تیغ‌های مارپیچ خراب خواهند شد.
بررسی علل خوردگی تیغه‌‌ های مارپیچ در کانتر‌ ها

8. همراستاسازی (هم محور کردن) alignment

زمانیکه دو یاتاقان در دوسر محوری قرار گیرد نیاز به هم محور یا همراستاسازی دارد این کار توسط نیروی آموزش دیده بوسیله ابزار خاص انجام ‌‌می‌شود که در نوع دستی با تو ساعت اندیکاتور دو محور  xو y مورد برسی قرار ‌‌می‌گیرد.
در نوع دیگر به صورت اپتیکال همراستاسازی انجام ‌‌می‌شود که بررسی دو محور xوy بصورت لیزری انجام ‌‌می‎‌شود.
همراستاسازی به خودی خود مبحثی طولانی و درعین حال فراگیری خوبی دارد و نیاز هست در یک کارخانه یا شرکت‌های که دستگاه دوار کوبله شده دارند یک نیرو به طور خاص و تخصصی آموزش دیده تا بتواند هم محور کردن ( alignment) را انجام دهد.
یکی دیگر از عواملی که ‌‌می‌تواند یاتاقان‌ها را دچار خرابی کند و در نتیجه مارپیچ را از محور خارج کند دمونتاژ و مونتاژ غیر اصولی بوده به این معنی که برای دمونتاژ پوسته یاتاقان از ابزار نامناسب استفاده شود گا‌ها نیروی ‌های تعمیراتی بجای استفاده از ابزار خاص (especial tools) از چکش‌‌های سنگین استفاده ‌‌می‌کنند که به واسطه ضربات وارده پوسته از حالت اصلی خود خارج ‌‌می‌شود و در موقع نصب روی بستر شاسی در محل خود به درستی قرار نمی‌گیرد و باعث تنش بیش از حد به پوسته و انتقال آن به بیرینگ ‌‌می‌شود که نتیجه آن خرابی بیرینگ و در ادامه آسیب رسیدن به تیغه‌ها خواهد شد پس بهتر است از ابزار‌های ارائه شده توسط سازنده بهره گرفت.

0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.